Varumärke

Varumärke
- det som skiljer dig från andra

Press & marknadsföring

Ens varumärke är det som synns utåt när man pratar om företaget i press eller marknadsföring. Ett varumärke kan bli mer än ett företags logga och genomsyra helt hur andra ser på företagets kultur och ens uppfattning om företaget.

 

Många företag, framförallt stora företag, spenderar stora summor för att bygga starka och positiva varumärkesassociationer. Men något som är än viktigare är att lästa sig hur man ska hantera negativ publicitet. 

 

De flesta stora företag kommer att få negativ publicitet någon gång. Idag finns ett stort intresse i vad stora företag gör och därmed kan det lätt grävas fram något som kan ses som negativt. Det man har sett är däremot att ett starkt varumärke kommer att klara denna negativa publicitet bra och kanske till och med kunna tjäna på denna negativa publicitet. Därför bör man arbeta med att stärka sitt varumärke för att bättre stå emot eventuell framtida negativ publicitet. 

 

 

Stärka ditt varumärke

Hur ska man då stärka sitt varumärke för att kunna stå emot eventuell negativ publicitet bättre? Många känner sig handfallna för vad de kan göra för att stärka sitt varumärke men det finns faktiskt några relativt enkla saker ni kan göra. Här ger vi er fem sätt för att stärka sitt varumärke. 

Sociala medier

Använd alla de stora sociala medieplattformarna (Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, LinkedIN) för att leta efter omnämnanden av ditt varumärke. Se vad kunder säger om ditt varumärke och ta itu med eventuella problem som de postar om. Om ni tex ser att en kund skrivit på Facebook att ni har gett dem dålig service. Ta då direkt tag i det problemet, be om ursäkt och se vad ni kan göra för att lösa problemet och undvika att samma uppstår igen. 

 

Att övervaka sociala medieplattformar och se till att negativ press inte sprids är en del av att hantera ditt rykte och förbättra det. Se till att svara på kommentarer på google, Facebook, Instagram, och inte bara de negativa utan även de som har positivt att säga om er. 

Inluencers

En annan fördel med att ansluta till sociala medieanvändare som pratar om ditt varumärke är att kunna identifiera möjliga varumärkesambassadörer. Om det finns en kund som har en stor följarskara på sociala medier kan det vara en bra idé att tacka denna och se till att de får en positiv bild av er. Även om ni inte har medel för att använda er av en influencer så är det bra att se till att de har en positivt bild av ert varumärke för de kan annars sprida den negativa bilden genom sina kanaler.

 

Exempelvis att ni säljer student skyltar och ser en influencer eller en person med många följare som skrivit att de precis varit på studentfirande och visar upp sin fina studentskylt. Då kan ni gå in och kommentera deras inlägg och tacka för att de handlat av er och att ni är glada över att de blev nöjda med er produkt. 

 

Synns i rätt sammanhang

Ett av de bästa sätten att få ut ditt varumärke är att bli presenterad på kanaler som är kopplade till en publik du riktar in dig på. Det finns många olika kanaler, allt från YouTube, podcaster, intervjuer för bloggar, till värdefullt innehåll via gästinlägg. Du vill etablera din expertis och auktoritet på dessa kanaler för att visa att du kan det du säljer och ni är duktiga på det. Se dock till att du levererar stort värde så att publiken vill följa upp och kolla in din webbplats för att lära sig mer om vad du har att erbjuda.

Skapa värdefullt innehåll

Märkesinnehåll är ett bra sätt att låna din expertis. Du vill skapa innehåll som tar upp de heta ämnena och brinnande frågorna för din publik. Denna typ av innehåll fungerar för att du vänder dig till publiken men ur ditt varumärkes unika perspektiv. Ett av de största misstagen som varumärken gör när man skapar märkesinnehåll är att skapa en tunt förklädd säljare. Istället vill du skapa värdefullt innehåll som utbildar och underhåller din publik.

Studera & fråga din publik

Din publik har nyckeln till vad som fungerar i ditt företag, så varför inte fråga dem? Kontakta kunderna för att få feedback om vad de gillade och vad de inte gillade. Skapa enkäter för att upptäcka vad du kan förbättra och vilka problem du behöver ta itu med. Lär dig vilka aspekter av ditt varumärke som de kopplade till. Att uppmärksamma vad din publik säger och be om deras feedback ger dig information du behöver för att förbättra ditt rykte och stärka ditt varumärke.