När man ska starta ett företag finns det mycket att tänka på. Det skiljer sig lite beroende på vad det är för företag man startar vad som är viktigast. Men detta gäller för nästan alla företag.
Det första man behöver är såklart ett företagsnamn och en affärsidé (vad ska ni göra). Men här antar vi att ni har kommit så långt att dessa två är klara. Nästa steg blir att komma på en logga eller varumärke som ni kan använda som ert ansikte utåt. Här kan ni själva skissa upp en logga, använda er av ert företagsnamn i en fin font ni gillar eller ta hjälp av någon annan som kan ta fram ett varumärke som passar ert företag. Tänk på att ert varumärke och logga kommer att följa med er under lång tid. När ni väl har byggt upp ert varumärke kan det vara svårt och kräva mycket marknadsföring för att byta till en annan symbol, bild eller vad man önskar för att kunderna fortsatt ska känna igen er.
I dagens digitala värld är det därefter viktigt att hitta ett passande domännamn för att kunna presentera ditt företag på internet. Idag googlar de flesta när de ska handla något eller söker en tjänst och då är det viktigt att de där kan läsa mer om ert företag och hitta kontaktuppgifter till er. Har man inte hemsida så existerar man knappt idag. Det är även bra att tänka på hur ens företag framstår i sociala medier. Fundera på om ni direkt ska skapa kanaler i sociala medier och då vilka kanaler som passar er. Facebook är en kanal där många går in för att läsa om företaget så det kan vara en bra start om man vill ha någon social media men inte har tid för alla. Du kan även använda messenger som en kundserviceagent där du kan svara på meddelanden när du har tid.